Apocalypse now: são tantos apocalipses

Group show at Projeto Vênus - São Paulo, Brasil / 2022
curated by Rafael Bqueer and Ricardo Sardenberg




Notes for Apocalypse Now: there are so many apocalypses

The vertigo is that perhaps the apocalypse is a slow-motion spectacle. Maybe it's not a grand final explosion, but something that unfolds, multifaceted, over time, and that perhaps we may never even see it properly, but only feel it, intuit it, and occasionally small markers make it more alive, closer to everyone, more present: a pandemic, a heatwave, a cold snap, a wildfire, a horde of disenfranchised people lynching a minority, a nuclear accident, a tsunami without an earthquake, hunger, war, and plague, the oppression of militias, the authoritarianism born from ignorance and fear, the successive collapse and the trickle of the entire social fabric. Perhaps the apocalypse is not in the future when the average global temperature rises by another 1 degree Celsius. Maybe the apocalypse is the apotheosis of the present, the now.

Apocalypse Now: there are so many apocalypses, it doesn't seek to imagine how to live together after an indefinite apocalypse in the future. Today's Brazil is an apocalyptic colonial project of destroying bodies and subjectivities. There is no denialism in Brazil; what is being implemented is an intentional predatory capitalism project of appropriating all the resources of the land until its total exhaustion for the immediate profit of some criminals. It's not denialism, it's intentional, and it's a project. The agency of kleptomaniac racist authoritarians cannot and should not be ignored.

The ruins are already here, and we are living them in a cinematic way, carrying our own productions on small cellphones, carnivalizing our lives in small narcissistic parties, not to deny the destruction, but as if immersed in the shock of the immensity and variety of apocalypses that surround us and penetrate our subjectivities daily. Sliced into our small worlds, however, we can feel the fear, the vertigo, the sense that that final event is about to occur. But perhaps it will never be, perhaps it already is, and the only way to face it, at this beginning, is through fiction. Perhaps, perhaps, perhaps...

What is concrete, as Rafael Bqueer said: what happens in the Amazon is always yesterday, today, and the future.

Ricardo Sardenberg
curator

--

participating artists: Adriana Coppio, Adriano Costa, Arthur Leandro, Arthur Palhano, assume vivid astro focus, Camile Sproesser, Darks Miranda, Diambe, Felipe Barsuglia, Guerreiro do Divino Amor, Gokula Stoffel, Ilê Sartuzi, Matias Oliveira, Nuno Q Ramalho, Rafael Bqueer, Renato Pera, Tiago Carneiro da Cunha, Vulcanica Pokaropa, Yan Copelli.

--

Notas para Apocalypse now: são tantos apocalipses

A vertigem é que talvez o apocalipse seja um espetáculo em câmera lenta. Talvez não seja uma grande explosão final, mas algo que se desdobra, multiforme, no tempo, e que talvez nunca nem se quer cheguemos a vê-lo propriamente dito, mas apenas possamos senti-lo, intuí-lo, e de vez em quando pequenos marcadores o torne mais vivo, mais próximo de todos, mais presente: uma pandemia, uma onda de calor, uma onda de frio, uma queimada, uma horda de pessoas destituídas linchando uma minoria, um acidente nuclear, uma tsunami sem terremoto, a fome, a guerra e a peste, a opressão das milícias, o autoritarismo filho da ignorância e do medo, o colapso sucessivo e a conta gotas de toda a trama social. Talvez o apocalipse não esteja no futuro, quando a temperatura global média subir mais 1 grau célsius. Talvez o apocalipse seja a apoteose do presente, o agora, o “now”.

Apocalypse Now: são tantos apocalipses, não procura imaginar o como viver junto depois de um apocalipse indeterminado no futuro. O Brasil de hoje é um projeto apocalíptico colonial de destruição dos corpos e das subjetividades. Não existe negacionismo no Brasil, o que ora se implementa é um projeto intencional de capitalismo predatório de apropriação de todos os recursos da terra até sua exaustão total para lucro imediato de alguns criminosos. Não é negacionismo, é intencional e é projeto. Não se pode, e nem se deve retirar o agenciamento dos cleptomaníacos racistas autoritários.

As ruínas já estão aqui e a estamos vivendo de forma cinematográfica, carregando nossas próprias produções nos pequenos celulares, carnavalizando nossas vidas em pequenas festas narcísicas, não para negar a destruição, mas como que mergulhados no choque da imensidão e variedade de apocalipses que nos circunda e que penetra nossas subjetividades diariamente. Fatiados em nossos pequenos mundos, no entanto, podemos sentir o medo, a vertigem, a sensação de que aquele evento final está por ocorrer. Mas talvez ele nunca venha a ser, talvez ele já é, e a única forma de encará-lo, nesse início, é a ficção. Talvez, talvez, talvez...

De concreto o que temos, como disse Rafael Bqueer: o que se passa na Amazônia é sempre o ontem, o hoje e o futuro.

Ricardo Sardenberg

curador

Marker