A Máquina Lírica

Group show at Luisa Strina gallery - São Paulo, Brazil / 2021
curated by Pollyana Quintella




It is not uncommon in 2021 to observe our frequent inability to distinguish between reality and fiction. The fact is that the present feels delirious: there is no longer any agreement on basic social facts, the parameters for interpreting reality have either expired or become discontinuous and episodic, and the democratic pact seems increasingly distant. People are sick everywhere. Numbness, nausea, and vertigo prevail. Abstractions multiply, and the rule of law diminishes. What remains?

However, if the ongoing power project is delirious in its own way, fabulation also exists as a proactive force—a strategy for reinventing the world and producing divergent meanings from existing models. After all, it is imagination that expands the negotiable horizons of the possible and asserts itself as an essential social practice for the construction of collective identities, fundamentally a political operation. For this reason, the artists gathered here seek to use fabulation as an endeavor of well-being: a possibility for life.

This is the direction in which THE LYRICAL MACHINE is produced. An exhibition centered around delirium and dream, which brings together echoes of the past and whispers of the present, reminding us that memory and imagination are inseparable instances. It is known that imagining is difficult without diving, with more or less intention, into the drawers of the past. And it is impossible to remember without a touch of creation. For this reason, past and future are vectors that intersect and transform continuously (as the Yoruba saying goes, "Exu killed a bird yesterday with a stone he only threw today"). Those who do not remember, nor imagine, are doomed to a short and cloudy view of the present. Moreover, we establish dialogues between "popular," "emerging," and "established" artists, challenging normative categories that frame artistic practice. At this point of convergence, the exhibition announces itself as a space of suspension: it scrambles the cardinal points, interrupts the flows of the clock, and invites the audience to daydream alongside works that question regimes of visibility and meaning production.

Here, the statements are fantastical images, oblique addresses, hallucinations, prophecies, whispers, and secrets that aim to twist and rub the syntax of their languages, in the hope of glimpsing other horizons and rearranging relationships between the living, non-living, post-human, cyborgs, and other genders. It will not be possible to choose between reality or fiction, but only to produce other negotiations between these elements that are inseparable above all. Faced with the dream of reason, we claim laughter, astonishment, and madness as survival tools. The country must be delirious.

Pollyana Quintella
Research, Curation & Cultural Critique


Artists: Anis Jaguar e Sumé Aguiar, Anna Maria Maiolino, Aurelino dos Santos, Brasilandia.co, Chico Tabibuia, Cildo Meireles, Davi de Jesus do Nascimento, Eduardo Basualdo, Jarbas Lopes, Jorge Macchi, Laryssa Machada, Laura Lima, Luiz Alphonsus, Marepe, Panmela Castro, Paulo Pedro Leal, Pedro Escosteguy, Rafael Bqueer, Tadaskía, Thiago Honório, Wagner Olino, Yan Copelli


--

Não é raro, em 2021, constatarmos nossa incapacidade frequente de distinguir realidade e ficção. Fato é que o presente soa delirante: não sobrou acordo algum a respeito de fatos sociais básicos, os parâmetros de leitura do real caducaram ou tornaram-se descontínuos e episódicos, e o pacto democrático parece cada vez mais longínquo. Há gente adoecida por toda parte. Dormência, enjoo e vertigem. Multiplicam-se as abstrações e subtraem-se os estados de direito. O que resta?

No entanto, se o projeto de poder em curso é delirante ao seu modo, a fabulação também existe enquanto força propositiva — estratégia de reinvenção do mundo e produção de sentidos desviantes aos modelos vigentes. É a imaginação, afinal, que expande os horizontes negociáveis do possível e se afirma enquanto prática social essencial para a construção de identidades coletivas, afirmando-se enquanto operação fundamentalmente política. Mesmo por isso, os artistas aqui reunidos buscam ter na fabulação um empreendimento de saúde: possibilidade de vida.

É nessa direção que A MÁQUINA LÍRICA se produz. Uma exposição em torno do delírio e do sonho, que aproxima ecos do passado e sussurros do presente, fazendo lembrar que memória e imaginação são instâncias indissociáveis. Sabe-se que é difícil imaginar sem mergulhar, com mais ou menos intenção, nas gavetas do passado. E não é possível lembrar sem uma dose de criação. Mesmo por isso, passado e futuro são vetores que se entrecruzam e se transformam continuamente (como diz o ditado iorubá, “Exu matou um pássaro ontem, com uma pedra que só jogou hoje”). Quem não lembra, e tampouco imagina, está fadado à visão curta e nublada do presente. Além disso, traçamos diálogos entre artistas “populares”, “emergentes” e “consagrados”, pondo em crise certas categorias normativas que enquadram a prática artística. Nesse ponto de convergência, a exposição se anuncia como espaço de suspensão: embaralha os pontos cardeais, interrompe os fluxos do relógio e convida o público a devanear junto a obras que questionam os regimes de visibilidade e produção de sentido.

Aqui, os enunciados são imagens fantasiosas, endereçamentos oblíquos, alucinações, profecias, sussurros e segredos que buscam torcer e friccionar a sintaxe de suas línguas, no anseio de vislumbrar outros horizontes e rearranjar relações entre viventes, extra-viventes, não-viventes, pós-humanos, ciborgues e outros gêneros. Não será possível optar pela realidade ou pela ficção, mas somente produzir outras negociações entre esses elementos antes de tudo indissociáveis. Ante ao sonho da razão, reivindicamos o riso, o assombro e o desvario como ferramentas de sobrevivência. É preciso delirar o país.

Pollyana Quintella
pesquisa, curadoria & crítica cultural
Marker